מבוא

מבוא
ב
עבודה זו אני רוצה לחקור את השפעות השתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי.
בישראל ישנן תכניות ריאליטי רבות שבהן משתתפות ילדים. חלק מהתוכניות הם: הבנים והבנות, נינג'ה ישראל ילדים, בית ספר למוסיקה, גוט טאלנט ישראל ילדים, מאסטר שף ילדים.
בעבודה זו אני בוחרת להתמקד דווקא בילדים המשתתפים בפרקים של בית ספר למוסיקה מהעונה האחרונה שיצאה בשנת 2020. בחרתי דווקא בתוכנית בית ספר למוסיקה מפני שהיא יצאה בשנים האחרונות וכולה עוסקת בילדים והתהליכים שהם עוברים בתוכנית.

מתוך
אתר Ynet עולה ש 81% מהציבור סבור כי צריך להטיל מגבלות על השתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי. 66% מתוכם אף סבורים כי יש לאסור לחלוטין השתתפות ילדים בתוכניות מסוג זה. נתונים אלו הם לפי סקר שנערך בשביל הוועדה לזכויות הילד בנוגע להשתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי. כמו כן, עורכי הדו"ח מדגישים כי בישראל כיום אין הגנה על ילדים המשתתפים בתוכניות מציאות, כאשר הרשות השנייה מקדמת גיבוש עקרונות אתיים שייתנו הגנה כלשהי למשתתפים בתוכניות מציאות, ובהם ילדים, וכן אמנה המסדירה השתתפות ילדים בתוכניות טלוויזיה, ובכלל זה בתוכניות מציאות.

המורכבות בנושא זה היא הצורך לשמור על ילדותם של ילדים קטנים אל מול הרצון לרווח כלכלי הנובע מאחוזי רייטינג גבוהים וההצלחה של התוכניות. ניתן לראות מתוך סרטון סקירה של ערוץ הבידור
"תופעת ילדי הריאליטי" שיש התלבטות גדולה מאוד האם להכניס ילד לתוכנית בזכות הגימיק שהוא מביא מהבית וזה בדיוק מה שצריך כדי שאחוזי הרייטינג יעלו או לבחור להשאיר אותו מחוץ לתוכנית כדי שיגדל ויתפתח בקצב שלו ולא כחלק מהתהילה/השפל בעקבות השתתפות בתוכנית ריאליטי.

בנוסף לאחריות המוטלת על המלהקים של תכניות הריאליטי יש גם אחריות גדולה על ההורים של הילדים שמאשרים את השתתפותו של הילד בתוכנית הריאליטי. כחלק מכתבה של
גלובס ציטטו את המשפטנית ד"ר איילת בלכר-פריגת מהמרכז לזכויות הילד והמשפחה לגבי דעתה על השתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי. לדבריה, "יש כמה סוגי מקרים ובהם שההורה רוצה את הפרסום, שלא בהכרח מועיל לילד. בתוכניות רבות, במיוחד כאלה העוסקות בייעוץ, יש ניצול של מצוקת ההורים, שבאמת מאמינים שמתוך זה תבוא הישועה. זה ניצול מצוקה ציני של ההורים".

מתוך קטעים וכתבות אלו עולה כי האחריות האם להכניס את הילדים לתוכניות הריאליטי לא מוטלת רק על יוצרי התוכנית אלא גם על ההורים וילדים. ההורים והילדים צריכים לחשוב האם להירשם מראש להשתתפות בתוכניות ריאליטי בהתחשב בצורה שבה זה ישפיע עלך הילד ועל החיים בבית.

העיסוק המרכזי בעבודה זו הוא: אחריות היוצרים על המשתתפים הצעירים אל מול הרצון הכלכלי- שיהיה רווח כלכלי הנובע מאחוזי רייטינג גבוהים. כלומר, יוצרי תכניות ריאליטי ובפרט תכניות ריאליטי שבה משתתפים ילדים, נמצאים בדילמה לגבי הפקת התוכנית שלהם. מצד אחד מצופה מהם לשמור על המשתתפים בתוכנית, במיוחד על הצעירים ומנגד הם מעוניינים שיהיה להם רווח כלכלי מהתוכנית הנובע מאחוזי רייטינג גבוהים. כדי להעלות את אחוזי הרייטינג התוכנית צריכה להיות מעניינת ולפעמים כדי ליצור משהו מעניין יש פגיעה על חשבון המשתתפים.

בבחירה בשמירה על המשתתפים הצעירים היוצרים מרוויחים את האמון של המשתתפים ומשפחותיהם. כאשר יוצרים מתנהגים בהגינות אז המשתתפים ומשפחותיהם יתחברו אליהם יותר ויהיה קל יותר לעבוד בשיתוף. לעומת זאת, היוצרים עלולים להפסיד רווח כלכלי כתוצאה מאחוזי רייטינג נמוכים יותר. כאשר כל המשתתפים מוצגים כמו שהם, בלי התערבות היוצרים להראות צדדים שונים , אנשים יגלו פחות עניין ואחוזי הרייטינג יהיו נמוכים יותר ובכך הרווח הכלכלי מהתוכנית יפחת.

בבחירה ברווח כלכלי מתוך אחוזי רייטינג גבוהים, היוצרים מרוויחים הצלחה גדולה ורבה לתוכנית שלהם. ככל שהתוכן יותר מעניין ומושך את קהל היעד, כך אחוזי הרייטינג גבוהים יותר והרווח הכלכלי גדל. עם זאת, היוצרים עלולים לאבד את האמון של הילדים המשתתפים בתוכנית. הילדים ומשפחותיהם יראו שהיוצרים מזלזלים בהם ויחליטו שלא לשתף פעולה עם כל דבר שהיוצרים רוצים.
בנוסף לכך אנשים שצופים בתוכנית יראו איך מזלזלים בילדים
המשתתפים ולא שומרים עליהם ובעקבות זאת לא ירשמו לתכניות הבאות.
הדילמה שהצגתי עומדת פעמים רבות בפני יוצרי תכניות ריאליטי המצופים לשמור על כבודם והצורה שהילדים מוצגים ובמקביל רוצים רווח כלכלי גבוה לתוכנית שלהם כתוצאה מאחוזי רייטינג גבוהים. במדינה דמוקרטית יש ערך עליון לשמור על הזכות לכבוד של האחרים ועל כן אסור ליוצרי תכנית לזלזל בילדים ולהציג אותם בתוכנית בצורה שונה ומשפילה גם אם זה נותן רווח כלכלי גבוה יותר לתוכנית.

בחרתי להתעסק בנושא זה בעבודתי מפני שנושא זה מעסיק אותי מאוד. כאשר הייתי צופה בתוכניות ריאליטי של שירה לילדים הייתי חושבת אולי לנסות לרשום את אחי הקטן כמתמודד. בכל פעם הייתי חושבת על זה אך מתלבטת כי לא הייתי בטוחה האם זה הדבר הנכון לעשות עבורו או שזה אולי ישבש את ילדותו. רציתי לעשות עבודה גדולה ומעמיקה בנושא כדי למצוא את הסיבות לרשום אותו וסיבות למה פחות כדאי לרשום אותו ולפי זה להחליט מה הדבר הכי נכון לעשות עבורו.

בעבודה זו אסקור את מחויבות יוצרי הריאליטי על כבודם של הילדים, ואציג את דילמת היוצרים האם לשמור על כבוד הילדים ולהציגם כראוי או להעדיף אחוזי רייטינג גבוהים. בנוסף אראה את דעותיהם של גופים ואישים שונים לגבי השתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי. דרך נושאים אלו, אבחן כיצד יוצרי תכניות ריאליטי בוחרים לעצב דעת קהל, איזה ילדים הם אוהבים יותר להביא, אילו דברים הם מדגישים יותר אצל הילדים ואיזה דימוי הם שואפים ליצור לילדים בקרב הצופים.

 

לאורך השנים, סוגיית השתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי נתונה למחלוקות ושינויים. בישראל חוקקו מספר חוקים שנוגעים לעניין זה, אך נושא זה הוא דינאמי, ולעיתים מוגשות הצעות חוק בעניין זה. מפני שנושא השתתפות של ילדים בתוכניות ריאליטי הוא אקטואלי, רלוונטי, מתוקשר, דינמי וחשוב לי, בחרתי לעסוק בסוגיה זו. בתור נערה שלומדת תקשורת, יש לי את האפשרות להבין את הסוגיה לכל חלקיה ולהבין את המושגים המדויקים ובכך לקבל החלטה האם השתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי זה דבר טוב וחיובי או שפחות.

מהיותי נערה שעד לא מזמן עוד יכלה להשתתף בתוכניות ריאליטי לילדים, ומפני שחשבתי לרשום את אחי הקטן להשתתפות בתוכנית ריאליטי של שירה לילדים, החלטתי לבחון את הסוגיה בהקשר של ילדים, והתעוררה בי שאלה מרכזית:

כיצד יוצרי התוכנית משפיעים על הדרך בה מוצגים ילדים לאורך כל תכנית הריאליטי?

בכדי לבחון שאלה זו, בחרתי לערוך מחקר כמותי שבא בדמות שאלות מסרק ובו בדקתי אצל חמישה ילדים שהשתתפו בתוכניות ריאליטי כיצד הם מוצגים מתחילת התוכנית ועד סופה. בעזרת בדיקה זו יכולתי לראות את השינוי שהילדים עברו ואת הדרך בה יוצרי התוכנית בחרו להציג את הילדים ואת התהליכים לאורך התוכנית.

בחרתי דווקא בשיטת שאלות מסרק, משום שבעזרת שאלות המסרק הצלחתי לבדוק אצל חמישה ילדים את השינוי שהם עברו לאורך התוכנית. שאלות המסרק עזרו לי למקד את עצמי בנושאים שחשובים למחקר שאני עורכת. ההתלבטות המרכזית שהתעוררה בי תוך כדי הכנת העבודה, נגעה לחלק המחקרי של העבודה. התלבטתי בין שתי אופציות: מחקר של ילדים מתוכניות ריאליטי שונות ובכך לראות באיזה תכנית ריאליטי ניתן לראות הכי הרבה התערבות יוצרים ושינויים בצורה בה מוצגים הילדים. לעומת זאת החלטתי לעשות מחקר על חמישה ילדים מאותה תכנית הריאליטי ובכך לבחון את השינויים שכל ילד עבר בתוכנית עצמה ולהתמקד בצורה בה הציגה התוכנית את הילדים השונים. שקלתי לבחור במחקר של ילדים מתוכניות ריאליטי שונות, זאת בשאיפה להביא תמונת מצב מאוזנת של השפעות ייצוג הוגן של ילדים בתוכניות ריאליטי. המטרה של מחקר מעין זה, היא לבחון את באיזה תכנית ריאליטי ניתן לראות הכי הרבה התערבות יוצרים ושינויים בצורה בה מוצגים הילדים. לבסוף החלטתי לבחור במחקר של כמה ילדים מאותה התוכנית, ולבחון את הצורה שבה אותה תכנית בחרה להציג את הילדים ואת תהליכיהם.

מתוך המחקר שערכתי גיליתי שישנם ילדים שעברו תכניות מן הקצה לקצה. הם התחילו כילדים ביישנים ומופנמים, עם מבט תמים והשתתפות מינימלית. לאורך התוכנית ניתן לראות שהם מדברים יותר, משתתפים יותר ופתוחים יותר. ישנם ילדים שהתהליך שהם עברו הוא פחות משמעותי. הם הגיעו עם המון כריזמה ובלי יותר מדי ביישנות ופחד במה ומהתוכנית הם למדו עוד כמה כישורי שירה ואיך לעמוד יפה ונכון על הבמה.

פרומו לעבודתי

תגובות