סיכום ודיון
סיכום
בעבודתי בחרתי להתמקד באחריות יוצרי הריאליטי על כבודם של הילדים המשתתפים
בתוכניות. בדילמה זו קיימת שני צדדים. יוצרי תכניות הריאליטי צריכים לבחור בין
שמירה על המשתתפים הצעירים לבין רצון לרווח כלכלי מהתוכנית שנובע מאחוזי רייטינג
גבוהים. דילמה זו מוצבת בפני כל יוצרי תכניות הריאליטי בכל תכנית שמשתתפת בה
ילדים.
בבחירה בשמירה על המשתתפים הצעירים היוצרים מרוויחים את אמון המשתתפים ומשפחותיהם. כאשר היוצרים מתנהגים בהגינות, המשתתפים ומשפחותיהם יתחברו לתוכנית ויהיה קל יותר לעבוד בשיתוף.
בבחירה ברווח כלכלי מתוך אחוזי רייטינג גבוהים, היוצרים מרוויחים הצלחה גדולה לתוכנית שלהם. ככל שהתוכן יותר מעניין ומושך את קהל היעד, כך אחוזי הרייטינג גבוהים יותר והרווח הכלכלי גדל.
בחקר התייחסתי לתהליכים אותם עוברים הילדים המופיעים בתוכניות ריאליטי. רוב הממצאים שגילית מראים שילדים עברו תהליכים גדולים במהלך התוכנית שכנראה יוצרי התוכנית היו מעורבים בחלק מן התהליך. בנוסף הבחנתי שישנם ילדים שעברו תהליכים משמעותיים יותר, ישנם ילדים שרק קיבלו כמה כלים נוספים של איך לשפר את הופעתם ויש ילדים שנשארו כמו שהגיעו.
ישנם מספר מסקנות מתוך החקר שערכתי. אחת המסקנות הבולטות שעלו לי היא רוב הילדים משתנים במהלך התוכנית ונהיים יותר בוגרים. הם נחשפים לעבודה שונה עם מטרות כסף ואנשים גדולים ומפורסמים בתעשייה. כאשר הם נחשפים בכזו כמות ובבת אחת לכל הדברים האלו, התמימות שלהם נהרסת והן מאבדים קצת מילדותם.
בנוסף, כאשר הילדים נחשפים לתעשיית המפורסמים ונכנסים לחדרי הלבשה עם איפור ושיער ותלבושות הם כנראה כבר לא ייראו תמימים וקטנים אלא יותר גדולים ולבושים בבגדי מבוגרים. הם נמצאים בחברת אנשים מבוגרים והשפה שלהם עלולה לשנות בנוסף ללבוש ולהתנהגות.
לעומת זאת, ישנם הילדים שכל המסביב לא משפיע עליהם. למרות שהם נהיים מפורסמים ומופיעים בכל הכותרות, הם עדיין נאמנים לעצמם. התלבושות איפור ושיער רק עושים להם טוב ולא משפיעים עליהם ומשנים אותם לרעה.
לדעתי השתתפות בתוכניות ריאליטי אינה מתאימה לילדים. בודדים הילדים שמצליחים לשמור על ילדותם ותמימותם אחרי שהם עולים לכותרות ונהיים מפורסמים. גם אם הם מצליחים התעשייה, היא מסוכנת ואם נשאבים לתוכה יותר מידי ובגיל כזה צעיר עלולים להתקע בה והיא יכולה לשבש.
מתוך הקטעים והכתבות שבחנתי וחקרתי, עלתה לי המסכנה שהאחריות לא מוטלת רק על יוצרי תכניות תכניות הריאליטי, האם להכניס את הילדים או לא. האחריות היא גם על ההורים והילדים שצריכים לחשוב האם להירשם מראש להשתתפות בתוכניות ריאליטי. ההורים והילדים צריכים לראות האם כל מה שכרוך בהשתתפות בתוכנית ריאליטי מתאים לילד ולמשפחה שסביבו.
אוריינות
תקשורתית
במהלך עבודתי גיליתי הרבה מיומנויות תקשורתיות שעזרו לי מאוד לערוך
את החקר בצורה המיטבית.
אחת המיומנויות שרכשתי היא צפייה ביקורתית.
עמ"נ לערוך את שלב החקר הייתי צריכה לצפות בחלקי תוכנית הריאליטי בצפייה
ביקורתית. עבדתי על פי שיטת שאלות מסרק ובכל אחד מחלקי התכנית ריאליטי חיפשתי
דברים שיעזרו לי לקבל תשובות טובות לשאלות המסרק כדי להשלים את המחקר.
בנוסף לצפייה הביקורתית, רכשתית גם את הקריאה הביקורתית. במהלך העבודה נדרשתי לחפש בכתבות ומאמרים חומרים שמדברים על הנושא שבחרתי לעבודתי. מאמרים וכתבות אלו הם רבי מלל שמדברים על הרבה נושאים. במהלך הקריאה סימנתי לעצמי חלקים ומשפטים שהיו חשובים וקשורים לעבודתי.
בעקבות עשיית עבודה זו הצלחתי להעשיר את ההבנה והכתיבה שלי. במהלך העבודה התבקשתי לסכם חומרים וממצאים שמצאתי. סיכום זה היה צריך להיכתב לאחר הבנת החומרים שהיו כתובים בשפה גבוהה ולהפשיט את הממצאים לשפה פשוטה וברורה לאנשים שקראו את עבודתי.
אוריינות אזרחית
במהלך עבודת המחקר שערכתי הצלחתי להכיר הרבה יותר באקטיביזם חברתי המתרחש סביב נושא השתתפות ילדים בריאליטי. מתוך קריאת הכתבות והמאמרים, ראיתי שיש הורים ואנשי ציבור שמנסים לקדם את עמדתם בנוגע להשתתפות ילדים בריאליטי. חלקם תמכו בהשתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי וחלקם התנגדו בנחרצות.
בנוסף לאקטיביזם חברתי, לאורך העבודה שלי למדתי מהו ערך הכבוד לאחר. כאשר צפיתי בתהליכים שכל אחד מהילדים שהשתתפו בתוכנית הריאליטי עברו, ראיתי עד כמה ייצוג בצורה מכובדת חשוב. כאשר היוצרים הציגו ילדים או משפחות בצורה פחות מכובדת, אוטומטית פחות התחברתי לילד ולמשפחה והוצאתי עליו שם רע.
תגובות
הוסף רשומת תגובה